Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím

Otužujte i malé děti. Zvýšíte jim imunitu


Otužování jako takové praktikovali v dobách dávno minulých už naši předci. A věděli proč! Postupné otužování těla chladným vzduchem a vodou má pozitivní vliv na imunitu a zdravotní stav člověka. Věděli jste ale, že se mohou otužovat i malé děti?

Už naši dědové věděli, že otužování pozitivně ovlivňuje nejen odolnost vůči nachlazení, ale také mysl. Existuje řada vědeckých výzkumů, které tato pozitiva potvrzují. S otužováním je možné začít v jakémkoliv věku - začít mohou dokonce i malé děti. Je však potřeba počítat s velkou opatrností.

U dětí je nejlepší začínat s navlhčenou žínkou ve vlažné vodě a postupně omývat tělo. Celá procedura by z počátku neměla být nijak dlouhá. Dítě se nesmí dostat do stavu třesu ze zimy. Dbejte také na to, aby dítě procedura bavila, buďte kreativní a využijte více členů rodiny a kupříkladu se otužujte společně. Ihned po proceduře je nutné pokožku důkladně osušit a tělo prohřát. Nejlepší je obléct se do přiměřeně teplého oblečení a přemístit se do vytopené místnosti. Teplotu vody pro žínku postupně snižujte, avšak nikdy tak nečiňte proti vůli dítěte. Znepříjemnění otužování v počátcích může nést negativní následky až do dospělosti.

Další fází může být ochlazování vzduchem - krátké vystavení spoře oděného těla ve vyvětrané místnosti. Opět postupujte krok za krokem, od krátkých intervalů až po ty delší a samozřejmě neopomeňte hlídat teplotu. Ta by v začátcích neměla klesnout pod 18°C, což je nižší pokojová teplota. U předškolních dětí by se teplota neměla snižovat pod 15°C, u více otužilých dětí pak pod 10°C. Teplotu byste měli snižovat o zhruba 1°C po čtyřech až pěti lázních.

Další variantou otužování je ranní rozcvička v chladném prostředí v trenýrkách a tílku, kdy opět začínejte v nižších pokojových teplotách a postupujte až k nižším teplotám v zimním období. Rozcvička by měla být intenzivní, včetně například krátkého běhu. Po otužování vzduchem ihned přejděte do vytopené místnosti a oblečte se do vhodných oděvů.

Nejintenzivnější je pak otužování vodou. Teplota vody by v počátcích neměla klesnout pod 30°C. Ideální je postupné snižování teploty až ke 20°C během prvních dvou měsíců. Důležité jsou však pocity dítěte, a proto je doba snižování teploty i samotná teplota hodně individuální a neexistují žádné přesné tabulky. Teploty vody pod 20°C aplikujte až při pokročilejším otužení. Nechte dítě, aby si klidně teplotu a dobu sprchy regulovalo samo. Vymyslete příjemnou hru a odměnu, která bude motivací. Vztah mezi vámi a dítětem se prohloubí a navíc oceníte, že nebude tak často nemocné.

V neposlední řadě je nutné zmínit, že pro správné a úspěšné otužování je naprosto nezbytná pravidelnost. Nejlepší frekvencí je každý den, avšak každý druhý den lze také uznat. Při nižší frekvenci naopak hrozí nechtěné nachlazení.

V případě nachlazení dbejte na úplné uzdravení dítěte a na návrat do otužovacího procesu zbytečně nespěchejte. Teploty vzduchu nebo vody se opět zvýší a následně lze pokračovat v postupném snižování teplot.

Otužování je vhodné už pro předškolní děti, které už mají vyvinutý imunitní systém a termoregulaci.

CzechTeam

Další novinky

Sazka
ČOV

Sport v okolí je společný projekt Sazky a Českého olympijského výboru. Je to největší veřejná databáze sportovních klubů a sportovišť. Pomáhá rodičům i široké veřejnosti najít co nejsnazší cestu ke sportu.

Další partneři

ČUS

ČUS

MŠMT

Česko sportuje

Sazka Olympijský víceboj