​Děti i rodiče potřebují ke sportu energii! Jak jíst hravě a zdravě?

Jíst dlouhodobě zdravě a výživně není vůbec jednoduché. Obzvlášť děti a teenageři potřebují k růstu dostatek živin, které z hamburgerů a jiných fast foodů zkrátka nezískají. Pojďte si přečíst pár pravidel a tipů, které vám usnadní dodržování zdravého životního stylu.

Jídlo vás musí bavit

Udělejte si talíř co nejbarevnější. Zdravá strava je pestrá strava. Dokonce i děti můžou být nadšené z ovesné kaše nebo banánových lívanců bez mouky, stačí jim to vesele naservírovat třeba do tvaru zvířátek. Jestli už nejste dítě, tak se ani vy rozhodně neodbývejte. Každého potěší načančaný talíř víc než ten obyčejný. Navíc si pak jídlo lépe udrží vaši pozornost. Když jíte, měli byste se věnovat jen jídlu, nezapínejte si k tomu televizi.

Nevyčítejte si

Asi víte, že smažené nebo sladké jídlo není nejzdravější. Neměli byste se ovšem trápit, pokud na něm občas ujedete. Výčitky ještě nikdy nikomu nepomohly. Pokud se vám to stane, zkrátka na to zapomeňte a s klidem se vraťte k hodnotnější stravě. Kromě toho jídelníček by měl obsahovat všechno – sacharidy, bílkoviny, tuky i vlákninu. Můžete si s klidem dát i něco tučnějšího, jen je důležité vyvážit to zeleninou.

Kouzlo je ve vnímání sebe sama

Říká se, že klíčem je pravidelnost. Není to tak úplně pravda. Důležité je jíst tehdy, když máte hlad. Nemusíte do sebe ráno tlačit snídani, když se tělo ještě nenastartovalo a vyloženě se vám nechce. Občas se vám třeba ani nemusí chtít večeřet. Poslouchejte svoje tělo, samo si řekne, kdy potřebuje energii.

Nic nepřehánějte

Není dobré se přejídat, chodit spát s přeplněným žaludkem, ale stejně tak není dobré se přehnaně kontrolovat. Pokud budete počítat přijaté kalorie, nebo řešit každé sousto, zcela jistě to nezvládnete dlouhodobě. Diety nejsou to, co by vás mělo zajímat. Snažte se nastavit si takový režim, který vám občas dovolí ujet. Pak jde o dlouhodobé řešení a dá se mluvit o zdravém životním stylu.

Příklad správného složení jídelníčku:

    ·Snídaně: ovesné vločky (složené sacharidy), jogurt (bílkoviny), ovoce (jednoduché sacharidy)

    ·Oběd: čočka (luštěniny/sacharidy) s vajíčkem (bílkoviny/tuky)

    ·Svačina: zelenina dle libosti (vláknina)

    ·Večeře: ryba (bílkoviny/zdravé tuky) a zeleninový salát (vláknina)

Jídelníček by měl být každý den pestrý a bohatý na vlákninu, která pomáhá správné funkci trávícího traktu. Dále by měl obsahovat vyvážený poměr sacharidů, bílkovin a tuků.

Partner Partner

Sport v okolí, společný projekt Sazky a Českého olympijského výboru, pomáhá veřejnosti najít co nejsnazší cestu ke sportu.

Kalendář sportovních akcí a největší veřejná databáze sportovních klubů doplněná o užitečné a zajímavé informace, a to vše na jednom místě.

Partner Partner Partner Partner Partner