​Šerm je cool! Olympijský úspěch budí zájem nových šermířů

Olympijská medaile znamená skvělou reklamu nejen pro daného sportovce, ale i pro jeho sport jako takový. Po zlatém triumfu Lukáše Krpálka na olympiádě v Riu se zvedl takový zájem o judo, že mnohé oddíly nebyly schopné přijmout všechny nové zájemce. Nyní v podobný scénář doufá i šerm, ke kterému přitáhl pozornost Čechů senzační úspěch Alexandra Choupenitche.

Je to tak trochu neokoukaný sport. Mnoho Čechů jej pravděpodobně poprvé pořádně sledovalo při olympijských kláních v Tokiu. Ačkoli se jedná o sport s bohatou historií, rozhodně nevyšel z módy. Právě naopak. Jeho elegance, fyzická a psychická náročnost přitahují stále více mladých lidí.

V Česku má navíc co nabídnout. Jak se ukazuje, o úspěšné reprezentanty je u nás v šermu velice dobře postaráno. Skvělé tréninkové i materiální zázemí, které zajišťuje svaz ve spolupráci s vrcholovým centrem Victoria, pomáhá vychovávat šermíře světové úrovně. Právě možnost soutěžních úspěchů je přitom pro mnoho uchazečů při volbě sportu zásadní. „Na šermu je super, že pokud se mu věnujete a poctivě trénujete otevře se Vám cesta k mezinárodním turnajům a cestování, které je určitě velkým lákadlem nejen u mladých,“ dodává dlouhodobě nejúspěšnější český kordista Jiří Beran.

Chci být jako Choupenitch

Děti chtějí mít vzor. Plakát na zdi, oblíbence, jehož triky budou napodobovat, někoho, o kom můžou říct, že jednou budou jako on. Český šerm na letošních olympijských hrách takovou postavu získal. Alex Choupenitch je důkazem, že i s profesionálním šermem lze dělat "cool" věci. Po svých rodičích zdědil lásku k hudbě, a kromě šermu se tak prosadil také v rapu, díky čemuž si v létě dokonce střihl koncert s Leošem Marešem.

Právě na Choupenitche a další úspěšné tváře včetně vítězky juniorského světového žebříčku Veroniky Bieleszové proto šermířských svaz sází při své podzimní náborové kampani. V té se svaz kromě klasických propagačních plakátů a letáčků vydal i cestou sociálních sítí jako je Facebook a Instagram, kde bude na očích mladším zájemcům a kde jej mohou podpořit úspěšní reprezentanti. Ve spolupráci s Českým olympijským týmem zároveň připravují atraktivní video kampaň, v níž se známým youtuberem provedou diváky prvními kroky sportovního šermu. Již brzy se videa objeví na sociálních sítích Czechfencing a Českého olympijského týmu, tak si je určitě nenechte ujít.

Řadu zájemců už ale svaz zaznamenal přímo po olympiádě v Tokiu. „Mnoho lidí sledovalo Olympijské hry a už nyní se hlásí hodně dětí, které mají právě po olympiádě zájem“ říká Jiří Beran. Šerm si se navíc děti mohly vyzkoušet i na Olympijských festivalech, které právě méně populárním sportům mohou s propagací pomoci. Se začátkem školního roku se rozbíhají náborové akce v šermířských klubech po celé ČR, k vyzkoušení bude šerm rovněž na sportovních dnech nebo při ukázkách ve školách.

Jak začít se šermem?

Pokud vás tento elegantní sport láká, podívejte se do naší databáze šermířských klubů nebo přímo na www.czechfencing.cz, kde snadno nejdete nejbližší oddíl. Začít s šermem je ideální v 8 až 12 letech, ale není to sport jen pro mladé, řada klubů přijímá zájemce i z řad dospělých. Zejména v případě dětí je ale vhodné začít hned v září, kdy se utvářejí tréninkové skupiny, po dohodě se ovšem lze obvykle připojit i v průběhu roku. Obavy si nemusíte dělat ani kvůli počátečním výdajům, jelikož řada klubů půjčuje na první měsíce výbavu zdarma a až potom se budete rozhodovat o pořízení vlastního vybavení. Nehrozí tedy, že byste zbytečně utráceli za drahou výbavu, kterou dítě po pár úvodních trénincích odloží. Roční příspěvky jsou navíc oproti jiným sportům nižší, obvykle se pohybují v rozmezí 4500 až 6000 Kč.

Pokud tedy doma máte malého rytíře nebo rytířku, neváhejte s nimi vyzkoušet šerm. Uvidíte, třeba zaujme u Vás.

Partner Partner

Sport v okolí, společný projekt Sazky a Českého olympijského výboru, pomáhá veřejnosti najít co nejsnazší cestu ke sportu.

Kalendář sportovních akcí a největší veřejná databáze sportovních klubů doplněná o užitečné a zajímavé informace, a to vše na jednom místě.

Partner Partner Partner Partner Partner